Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to examine the instruments used to assess students' abilities in the designer analysis course of the statistics study program at Tadulako University. There were 90 students enrolled in this course, and the questions included 25 multiple-choice items related to survey design content. The test instrument for understanding the survey designer course was the subject of this study. The Rasch method, which is used to get fit items, is used. Winsteps software was used to carry out this analysis. In accordance with the Rasch model, the Winsteps program produced 23 items with an average value of 1.11 and -0.08 for MNSQ Outfit for person and item, respectively. In spite of the fact that the person's and the item's Outfit ZSTD values are 1.11 and 0.26, respectively, and despite the fact that the instrument's reliability, as measured by Cronbach's alpha, is 0.86, 23 of the 25 question items fit and 2 do not.

Keywords

Fit Rasch Model Winsteps Reliability

Article Details

How to Cite
Anggraini, N., Nabillah, C., Dermawan Lonan, H., & Sain, H. (2023). APPLICATION OF THE RASCH MODEL TO TEST TOOLS IN THE ANALYSIS OF SURVEY DESIGN. Parameter: Journal of Statistics, 3(1), 19-27. https://doi.org/10.22487/27765660.2023.v3.i1.16412

References

  1. Arikunto, S., & Suhramini. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi VI, Cetakan ke-13). Jakarta: PT. Asdi Mahasarya.
  2. Ardiyanti, D. (2016). Penerapan Model Rasch pada Pengembangan Skala Efisiensi Diri untuk Tujuan Penggunaan Karir Siswa. Jurnal Psikologi, 43, 248–263.
  3. Azizah, N., & Wahyuningsih. (2020). "Genggam Bola Untuk Mengatasi Hambatan Mobilitas Fisik Pada Pasien Stroke Non Hemoragik," 4(1), hlm.
  4. Friendly, S., Pratikno, A. S., & A.A. (2020). Pemetaan Ukuran dengan Pemusatan Data. Pracetak dari OSF, 25(03), 2-3.
  5. Hayati, S., & Lailatunissaadah, L. (2016). Validitas dan Reliabilitas Aktivasi, Kreativitas, dan Model Metodologi Implementasi Rasch Ilmiah Didaktika Jurnal, 16(2), 169-179.
  6. Istiyono, E. (2013). Pengembangkan Tes Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Fisika Siswa SMA (pysthots). Jurnal Penelitian dan Penilaian Pendidikan UNY.
  7. Marjiastuti, K., & Wahyuni, S. (2014). Analisis Model Rasch Kemampuan Siswa. Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan 2014, 94-102.
  8. Olsen, L. W. (2003). Georg Rasch dan Kemajuan yang Dia Buat dalam Statistik. Di Institute of Economics, University of Copenhagen (tesis PhD).
  9. Pisca, C. C. (2014). Evaluasi Komparatif Penilaian Butir Ujian Bahasa Prancis di SMAN 10 Yogyakarta Tahun Pelajaran 2013–2014 Dari Perspektif Klasik dan Kontemporer (Thesis Ph.D.). Perguruan Tinggi Negeri Yogyakarta.
  10. Purnomo, A. R. (2016). Fondasi Pertumbuhan Indonesia Adalah Ekonomi Kreatifnya. Surakarta: Visi Media Ziyad.
  11. Ratnaningsih, D. J. (2013). Berdasarkan Teori Tes Saat Ini, Analisis Tes Objektif Ujian Akhir Semester Mahasiswa Universitas Terbuka. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 14(2), 98-109.
  12. Sinaga, N. (2016). Membuat Penilaian Kemampuan Berpikir Matematis Siswa dan Menyelesaikan Masalah di Kelas VIII. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 169–181.
  13. Sudirman, Wiyanto, Supartono, & Sumarni, W. (2016). Transformasi Ilmu Pengetahuan Masyarakat Adat Menjadi Pengetahuan Ilmiah tentang Proses Pembuatan Gula Aren, 13(4), 281-292. Jurnal Pendidikan Sains Turki.
  14. Sumarni, W., Sudirman, Wiyanto, & Supartono. (2016). The Reconstruction of Society Indigenous Science into Scientifie Knowledge in the Production Process of Palm Sugar. Jurnal of Tuurkish Science Education, 13(4), 281-292.
  15. Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2014). Penerapan Model Rasch pada Penelitian Ilmu Sosial (Edisi Revisi). Bandung: Rumah Penerbitan Komunikata.
  16. Wahyuningsih, T. E. (2015). Analisis Butir Soal Tes Objektif yang Dikembangkan oleh Pengajar Ulangan Semester Ganjil Kelas X di SMA Negeri 1 Mlati Tahun Pelajaran 2013–2014 (Skripsi PhD). Personalia Aspek Keuangan, Perguruan Tinggi Negeri Yogyakarta